انواع الکتروموتور و کاربردهاي آن
نوشته شده توسط : سهیلا سهیلی

امروزه الکتروموتورها متنوع‌تر و سازگارتر از هميشه طراحي و توليد مي‌شوند. انتخاب نوع مناسبي از الکتروموتور به هنگام برنامه‌ريزي يک سيستم کنترل حرکت اهميت بسيار زيادي دارد.

بررسي انواع الکتروموتور

به طور کلي، خريد الکتروموتور چيني در سه نوع AC، DC و موتورهاي الکتريکي خاص دسته‌بندي مي‌شوند.

الکتروموتور AC

موتور الکتريکي AC از پرکاربردترين انواع الکتروموتورها است که توسط جريان متناوب هدايت مي‌شوند. الکتروموتور AC مانند اغلب موتورهاي الکتريکي از يک قسمت ثابت بيروني به نام استاتور و يک روتور که درون آن مي‌چرخد، تشکيل شده است. موتورهاي جريان متناوب AC را مي‌توان با هزينه بسيار کم پيکربندي کرد و به راحتي کنترل نمود. اين موتورها همچنين، فاقد بُرس هستند؛ بنابراين دوام بالايي دارند و به ندرت نياز به تعويض يا تعمير قطعات خواهند داشت.

الکتروموتورهاي AC به دليل انعطاف‌پذيري بالا و کم صدا بودن کاربردهاي گوناگوني دارند. اين نوع موتورها در پمپ‌ها، آبگرمکن‌ها، بسياري از لوازم خانگي، تجهيزات باغ، اجاق‌ها و ... استفاده مي‌شوند.

انواع الکتروموتور AC

1- الکتروموتور AC سنکرون: سرعت روتور در موتورهاي سنکرون مستقيماً با نرخ جريان متناوب ارائه شده به آن همگام است. حلقه‌هاي لغزشي موجود در موتورهاي AC سنکرون امکان انتقال جريان را بين قسمت‌هاي ثابت و چرخان موتور فراهم مي‌آورند. از موتورهاي سنکرون در مواردي که نياز به دقت بسيار بالايي باشد مانند ساعت‌هاي الکتريکي و ساير دستگاه‌هاي زمان‌بندي استفاده مي‌شود.

2-الکتروموتور AC آسنکرون: سرعت روتور در الکتروموتور آسنکرون بيشتر يا کمتر از سرعت ميدان استاتور است. اين نوع موتور جريان متناوب ساختار ساده‌اي داشته و قابليت افزايش بار را دارد. موتورهاي اسنکرون در دو نوع عرضه مي‌شوند:

انواع الکتروموتور و کاربردهاي آن

موتور آسنکرون با روتور قفسه سنجابي

موتور آسنکرون با روتور سيم پيچي شده

الکتروموتور DC

از الکتروموتورهاي جريان مستقيم DC تقريباً در بيشتر صنايع از جمله صنعت کشاورزي، ساختمان، صنعت نساجي، خودروسازي، رباتيک و ... و نيز ساخت بسياري از لوازم خانگي استفاده مي‌شود.

انواع الکتروموتور DC

1- موتور DC سري: ميدان مغناطيسي در اين نوع موتور دي سي به صورت سري به آرميچر متصل است. اين نوع موتور گشتاور بسيار زيادي دارد اما بخش عمده‌اي از اين سرعت دائماً بين حالت بار و بدون بار در حال تغيير است. از اين رو، موتورهاي DC سري براي مصارفي که نياز به سرعت ثابت تحت بارهاي مختلف است، مناسب نمي‌باشند.

2- موتور DC با آهنرباي دائمي: در اين نوع موتور DC از يک آهنرباي دائمي براي تأمين شارژ ميدان استفاده مي‌شود؛ بنابراين سرعت موتور به خوبي قابل تنظيم است. علاوه بر اين براي مغناطيس‌زدايي آهنرباهاي دائمي، مقدار گشتاور در موتور DC آهنربا ثابت اغلب به 150 درصد حد مجاز محدود مي‌شود؛ بنابراين، اين نوع موتور DC در مصارف با اسب بخار کم کاربرد دارد.

3- موتور DC ترکيبي: اين نوع از الکتروموتور DC از ترکيب يک ميدان اتصال سري با آرميچر و يک ميدان تحريک شنت جداگانه تشکيل شده است. به اين ترتيب، گشتاور راه‌اندازي بهتر و تنظيم سرعت راحت‌تر انجام خواهد شد.

4- موتور DC موازي: ميدان مغناطيسي در اين نوع الکتروموتور دي سي به صورت موازي به سيم پيچ آرميچر متصل مي‌شود. سيم پيچ ميدان را مي‌توان مستقيماً به منبع متصل کرد يا به صورت مستقل تحريک نمود که در اين صورت درايو سرعت متغير مي‌تواند به صورت مستقل آرميچر و ميدان را کنترل کند. از موتور DC موازي در مصارفي که نياز به گشتاور ثابت است مانند بالابر، ميکسر، تسمه نقاله و ... استفاده مي‌شود.

 

الکتروموتورهاي خاص

الکتروموتورهاي خاص، همانطور که از نامشان پيداست، براي مصارف ويژه به کار مي‌روند. اين نوع از موتورهاي الکتريکي برخلاف انواع الکتروموتورهاي AC و DC انرژي دائمي توليد نمي‌کنند. در ادامه برخي از انواع متداول آن را بررسي کرده‌ايم.

1- الکتروموتور سروو (Servo): اين الکتروموتور داراي يک سنسور براي فيدبک دادن و يک قطعه الکتريکي مجزا با سرعت و دقت بالا مي‌باشد. موتور الکتريکي سروو اغلب براي کنترل سرعت، گشتاور و موقعيت کاربرد دارد.

2- الکتروموتور پله‌اي (Stepper): روتور الکتروموتور پله‌اي داراي دندانه‌هايي به شکل چرخ دنده است که به صورت پله‌اي حرکت مي‌کند. گام‌هاي اين نوع موتور الکتريکي بسته به نوع کاربرد و محلي که استفاده مي‌شود متغير است. الکتروموتورهاي پله‌اي اغلب در صنعت رباتيک مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

3- الکتروموتور هيسترزيس (Hysteresis): روتور موتور الکتريکي هيسترزيس از نوع استوانه‌اي و کاملاً صاف و بدون هيچ سيم پيچي است.

 

خريد انواع الکتروموتور قيمت مناسب

زماني که قصد خريد الکتروموتور مناسب براي يک کاربرد خاص را داريد، بايستي به چهار فاکتور اساسي دقت داشته باشيد؛ فريم موتور، اسب بخار و سرعت، الزامات ولتاژ و محفظه‌ها و موقعيت‌هاي نصب. الکترومتحد انواع مختلف الکتروموتورها را از برترين برندهاي داخلي و خارجي و با مناسب‌ترين قيمت‌ها در اختيار شما عزيزان قرار مي‌دهد. کارشناسان ما در الکترومتحد به شما کمک مي‌کنند تا بسته به نياز خود و مکان نصب، مناسب‌ترين موتور الکتريکي و انواع الکتروموتور سه فاز را ارزان‌تر از فروشگاه‌هاي ديگر خريداري کنيد.

منبع ايسنا





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: